lördag 8 december 2012

¡Nunca más!

Stora A är i Barcelona över helgen så  jag och lilla  A passade på att ta en sen eftermiddag/kvällstur till det nyöppnade  och mycket fräscha shoppingcentrumet i Granada. Jag tänkte att det kunde ju vara mysigt att spatsera omkring där, shoppa lite julklappar o kanske käka middag. NOT! Vet inte hur jag tänkte?! Fredagskväll och december! Spanjorerna hade naturligtvis gått man ur huse och begett sig hit. I och för sig är detta shoppingcentrum ganska stort och välplanerat så det var inte så att man blev besvärad av de andra människorna och några långa köer, nej, det enda besvärande var ljudnivån. Jag är nu helt och fast övertygad om att ALLA spanjorer bara måste vara lomhörda! För varenda en såg banne mig helt oberörd ut av det faktum att inget som helst ljuddämpande material verkar ha funnits med i budgeten för bygget. Dessutom så spelade alla butiker musik galet högt, musikvalet var naturligtvis av varierande slag, men på den nivån blev det vare sig juligt eller ljuvligt och konversation var inte att tänka på. Och när de ropade efter personal i högtalarna så var det som om de skrek på någon som jobbar allra, allra längst ner i garaget. Jisses, det tog inte lång tid innan både Agnes och jag var helt utmattade, hålögda och svettiga. Med bankande trumhinnor tog vi oss tilltufsade och chockade till matbutiken Mercadona. Där var det behaglig (ljuvlig) julmusik på lagom dämpad nivå och tillsammans med de övriga som var där, ( kanske var de där av samma anledning som vi?) så flanerade vi omkring bland butikens sortimentsfyllda hyllor. Då och då tog vi oss ett litet danssteg.  Paniken bakom våra ögonlockar försvann och vi kunde åter skratta och le. Så visst blev det lite shopping men av lite annat slag än vad som var tänkt. Och vilken tur att rulltrappan ner till garaget var precis utanför Mercadona! Jag säger -¡Nunca más!

DSC_6195
Problem med att somna när vi var åter i hemmets lugna och tysta vrå? Skulle inte tro det…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar