onsdag 4 juli 2012

Förvånad? Inte alls!

Never ending stooooooryyyy la la la la laa………….

Skratta eller gråta? Jag väljer det första alternativet. Så skrattandes tillstår jag att jag är inte speciellt förvånad. Det låg liksom i luften vid vårt första besök på det spanska civilregistret. Vad annat kan man göra än att skratta åt denna makalösa, hopplösa, tidskrävande, energikrävande och som det verkar helt omöjliga process att i detta land registrera ett litet barn som är född av svenska föräldrar? I alla fall om man får tro tanterna på Registro Civil i Granada.

Detta har hänt

FREDAGKVÄLL: Mejl från Alejandro vår “gestor”

Dear Elisabeth:

Today, I have been again in Civil Register in Granada. After two hours waiting for there, the worker say to me that the text put for your Consulate is not correct.

She says that the text must be put with a stamp (not written) and the text must put something like:" Visto bueno para legalizar….. She says that this stamp is something very usual in all Consulate, so she do not understand why reason you Consulate in Granada has not put that stamp. She says that it is better that you talk to your Embassy and ask them about where can you put that stamp necessary to complete the papers for the Agnes process.

Next Monday I will be in my office since 10:00 to 13:00, so that you can pick up the documents again.

Note.- I know that this is incredible but it is truth!!!!. I have been five time in Civil Register an every time they have changed the necessary papers or something else.

MÅNDAG: Jag hämtar papper hos Alejandro och mejlar Christina på svenska konsulatet i Granada om vad göra.

Tisdag: Svar från Christina

Hej!
Har just kommenterat detta med stämpeln med Violeta på Sveriges Ambassad i Madrid. De har ingen sådan stämpel! Hon rekommenderar er att be "el Gestor" ringa henne och få det förklarat och sedan att han via Registro Civil ringer Violeta igen så att Violeta får prata med personen på Registro Civil direkt och förklara att svenska myndigheter inte har en sådan stämpel.
Jag beklagar verkligen allt detta besvär!

Tisdag: Jag mejlar Alejandro och nu väntar jag på respons från honom så får vi se…… Men med största sannolikhet kommer Agnes att vara myndig och boendes i Sverige sedan flera år tillbaka innan hon blir registrerad i Spanien. Och då är det så dags!

Men jag är SÅ glad att inte passet är beroende av att hon ska vara registrerad här i Spanien. Man får bara hoppas att det inte är samma variant av (tjur)tant på svenska Skattemyndigheten som ska utfärda hennes samordningsnummer som behövs för passansökan!

DSC_3073
VA? Är jag en outlaw?!? Hmmmm, betyder det att jag kan uppföra mig som jag vill, leva rövare och göra en massa bus utan en massa repressalier (Agnes eget val av ord)?

3 kommentarer:

  1. Hej hopp igen!

    Vi hoppas, fortfarande, att allt ska framöver gå som smort och ni får allt klart i en svosch!

    Hälsa de små byråkraterna att nu får det banne mig vara nog!

    Jag förstår att Agnes tar ett bra extra grepp, hold on!

    Samba hälsar och vi SKA ses snart!

    Kramar,
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjoho! ATT vi ska! Hold on snart kommer vi!

      Puss & kram los spanjackos

      Radera
  2. bra att du skrattar åt det hela! Jisses har Agnes fått buren, trots att hon är helt oskyldig till all uppståndelse!?

    SvaraRadera